Posiadanie własnego mieszkania to marzenie wielu rodzin, w końcu każdy chciałby mieszkać na swoim. Jednak sama transakcja związana z zakupem jest skomplikowana i składa się z wielu elementów, szczególnie jeśli zdecydowaliśmy się zaciągnąć kredyt hipoteczny. Na co warto się przygotować planując zakup nieruchomości w Krakowie?
Przed podpisaniem umowy
Na początku musimy zastanowić się, czy interesuje nas zakup mieszkania z rynku pierwotnego, czy wtórnego. Jest to bardzo ważna kwestia, bowiem procedury związane z każdym z nich będą inne. Przeważnie cena mieszkania “używanego” (z drugiej ręki) jest niższa niż nowego (w przeliczeniu na metry kwadratowe), jednak jest to tylko pozorne. W przypadku rynku wtórnego musimy zapłacić podatek od zakupu, którego suma wynosi kilka procent kwoty transakcji. Drugie tyle zapłacimy natomiast agentowi nieruchomości, który pokaże nam lokal.
Z drugiej strony mieszkanie z rynku pierwotnego dostajemy w stanie deweloperskim, dlatego musimy jeszcze je wykończyć i uwzględnić to w kosztach. Bez względu na to jednak, jaki rodzaj nieruchomości wybierzemy, powinniśmy udać się do doradcy finansowego. Sprawdzi on dla nas zdolność kredytową, podpowie, w jaki sposób ją poprawić oraz załatwi w naszym imieniu wszelkie formalności z bankiem. Doradca nie pobiera od nas prowizji jeśli nie dojdzie do transakcji. Będzie ona wypłacana dopiero jeśli bank przyzna nam decyzję o udzieleniu kredytu.
Najważniejsze formalności
Kiedy już mamy wybrane mieszkanie będzie nam potrzebny notariusz Kraków. Z pewnością znajdziemy wielu specjalistów z tej branży. Notariusz będzie nam potrzebny do podpisania umowy kupna mieszkania, która powinna być potwierdzona notarialnie, dla dobra obu stron transakcji. Jednak polecane jest, aby już na etapie podpisywania umowy przedwstępnej wybrać się do notariusza, szczególnie jeśli kupujemy mieszkanie od osoby prywatnej. Dzięki umowie notarialnej będziemy mieć gwarancję, że sprzedający nie wycofa się z transakcji.
W przypadku zakupu lokalu od dewelopera to ten drugi wybiera przeważnie notariusza, jednak nie musimy zgodzić się na wybranego przez niego urzędnika. Zawsze jednak notariusz jest urzędnikiem państwowym, dlatego nie musimy obawiać się, że będzie działał na naszą szkodę. Przygotuje on rzetelną umowę, w której zostaną zawarte wszystkie zapisy, np. dotyczące ustanowienia hipoteki na rzecz banku. Taksa notarialna jest ustalana na bazie kwoty transakcji, w zależności od urzędnika może wynosić od tysiąca do nawet 3 tysięcy złotych. Wszystkie opłaty urzędowe w całości pokrywane są przez osobę nabywająca mieszkanie.